torsdag 3 juli 2008

Tankar om livet

När en stjärna faller ska man önska sig något, det lär man sig som liten, men är det verkligen värt att försöka inbilla sig att man kan få det som man vill ha.. Man önskar och önskar men ingenting händer.. Man tror att världen är stor, när den är liten.. Det finns snart ingenstans där det inte bor människor och vi är elaka varelser som bara vill ont.. Vi vill skada och hata och kriga.. Det enda vi vill..

Vad tjänar det då till att vilja väll? Att vilja hjälpa en påkörd fågel som ligger mitt på gatan, (detta hände igår, och ja jag hjälpte den faktiskt), är det fel?
Skulle man bara låta den ligga o dö?
Jag hoppas verkligen att den blev bra, eller att någon som inte var lika stressad till bussen som jag hjälpte den..

Vad tjänar det till att vilja hjälpa en gammal jätte snäll tant på bussen och bara strunta i den gnälliga gubben som bara skäller på en?

Varför ska man ens försöka och bry sig om folk som egentligen inte alls bryr sig tillbaka?
Vissa säger att de inte kan berätta för privata saker för sina vänner, vissa hävdar att man inte är deras vän, andra säger ingenting alls.. Vad är folks problem, varför kan inte någon ens förska visa lite medlidande? Eller i alla fall något? Vad är det för fel på vår värld??
Känner mig gammal att säga så men känner mig så pass ung att jag kan säga något fel, men ändå så pass gammal att inse att livet är kort, och man ska ta tillvara på det som finns omkring en, men alla gör det inte...

Inga kommentarer: